Kultura innych krajów nie jest im obca

Dzień Języków Obcych w ZS nr 2 im. Jana Długosza organizowany jest od 2004 roku. Z roku na rok prezentacje są coraz bogatsze, coraz lepiej też uczniowie posługują się językiem angielskim i niemieckim, sprawniej wychwytują wszelkie niuanse i łamańce językowe, wiedzą, kiedy się śmiać, jak poprosić o towar w sklepie, jak zachować się w restauracji, opowiedzieć o kulturze różnych krajów. Umieją czytać i rozumieją poezję w języku oryginalnym, a ją wszak – jak uczy polonistka Maria Wardęga – najlepiej czytać w tym języku, w którym powstała.

Uczniowie prezentujący Niemcy

Uczniowie prezentujący Niemcy

Tegoroczną edycję dnia Języków Obcych otworzyła piosenka, Let It Go z filmu Frozen, śpiewana w 25-ciu językach, których nazwy wyświetlały się na teledysku.

Potem była porcja poezji, nowość wpisana w Dzień Języków Obcych. Wybrany poeta to Dylan Thomas i jego wiersz Do Not Go Gentle into That Good Night- Nie wchodź łagodnie do tej dobrej nocy (tłum. Stanisław Barańczak) zaprezentowany przez jedną z uczennic, autorkę prezentacji sylwetki poety. Inny wiersz, Love In the Asylum, przeczytał sam poeta (nagranie).

Kolejny punkt programu to wspomnienia o wspólnym czasie spędzonym przez młodzież niemiecką i polską w ramach wymiany. Wymianę i współpracę ZS nr 2 z klubem sportowym Laubrechte w Ochtrup zainicjowali w 2013 r.: Dariusz Kowalczyk – dyrektor ZS nr 2 oraz Tomasz Jaworski i Robert Parnowski – nauczyciele wychowania fizycznego, a dołączyli do nich nauczyciele języków obcych. Wspomnieniom towarzyszył film z wycieczki do Kleszczowa, Wieliczki, Krakowa, Zakopanego i muzeum Auschwitz – Birkenau.

Grupa prezentująca Hiszpanię

Grupa prezentująca Hiszpanię

Przyszedł czas na prezentacje wybranych krajów – Hiszpanii, Włoch, Indii, Niemiec. Przygotowane pokazy oceniało jury w składzie: Patrycja Faińska, Joanna Jakubczyk, M. Konieczny i Filip Dworaczyk – przewodniczący samorządu szkolnego. Oceniano: ilość działań podjętych w ramach prezentacji wybranego kraju, najciekawszy boks, oryginalność i pomysłowość w prezentacji wybranego kraju, poprawność posługiwania się językiem w tzw. językowych łamańcach (tongue twisters).

Bollywood dance w wykonaniu uczniów prezentujących Indie

Bollywood dance w wykonaniu uczniów prezentujących Indie

Widzowie dzięki prezenterom odbyli wspaniałą podróż po Hiszpanii i Niemczech, spróbowali specjałów kuchni włoskiej w oryginalnej włoskiej restauracji, przeżyli spotkanie z mafią, zobaczyli hiszpańską korridę i indyjski taniec filmowy – Bollywood dance.

Grupa prezentująca Włochy

Grupa prezentująca Włochy

Podczas gdy jury oceniało prezentacje, uczniowie z klasy ITE (Łukasz Pach, Jakub Bociąga, Piotr Ciesiułka) bawili publiczność skeczami, a klasa II TG inscenizacją bajki Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków (przygotowały Ewa Urbaś i Joanna Jakubczyk).

Nagrodą dla zwycięzcy było coś słodkiego lub owocowego.

Dzień Języków Obcych zakończył występ Magdy Nowak, która zaśpiewała piosenkę zespołu Roxette How Do You Do. Towarzyszyli jej na instrumentach Szymon Jeż i Damian Konieczny – absolwenci z klasy IV TM.

Do zapamiętania zaś podana została maksyma: „Jeden język ustawia was w korytarzu życia. Dwa języki otwierają każde drzwi po drodze” (Frank Smith –psycholingwista).