Koncert z cyklu „Alerta,alerta !” i występ zespołu Masala SoundSystem w Wieluńskim Domu Kultury

W sobotni wieczór, 26 września, w Wieluńskim Domu Kultury odbył się koncert z cyklu „Alerta, alerta!”. Koncerty „Alerta, alerta!” ze swoją symboliczną wymową, sprzeciwem wobec faszyzmu i wojny z założenia odbywają się w sierpniu, tuż przed  1 września czyli przed  kolejną rocznicą napaści hitlerowskich Niemiec na bezbronny Wieluń.

Tegoroczny sierpniowy koncert jednak nie odbył się w sierpniu, jak planowano, gdyż powiat wieluński znajdował się w czerwonej strefie z powodu dużej ilości zakażeń koronawirusem. Organizator koncertu jednak nie  zapomniał.

Alerta, Alerta Antifasista, No Pasaran to zawołanie antyfaszystowskie, oznaczające siłę i wspólne przeciwstawienie się faszyzmowi. Coś w rodzaju „alarm, alarm antyfaszystowski! nie przejdą!”. „No pasaran” to słynne zawołanie z wojny domowej w Hiszpanii, skierowane przeciw faszystom frankistowskim.

Piotr Walaszczyk, Inicjator i organizator corocznych koncertów nawiązuje do wojny domowej w Hiszpanii, gdzie świat pozwolił na próbę niemieckich myśliwców bombardujących w nalocie na  Guernikę a potem na taką sama próbę w Wieluniu 1 września 1939 roku.  Hitler wspierający hiszpańskich faszystów zyskał przyzwolenie świata, stąd zawołanie ” Alerta, Alerta” przestrzegające przed faszystowskim nazizmem i totalitarnymi ideami. Cała inicjatywa ma dużą wymowę wtedy, gdy odbywa się przed 1 września.

Podczas sobotniego koncertu w sali widowiskowej Wieluńskiego Domu Kultury zaprezentował się wieluńskiej publiczności zespół Masala SoundSystem, który ze swoimi tekstami idealnie się wpisał w wymowę wydarzenia. Masala SoundSystem to grający muzykę fuzyjną, określaną przez siebie jako elektro-etno-punk-hip-hoppolski, kolektyw muzyczny, który powstał w Warszawie latem 2002.  Masala to brzmienia tradycyjnych instrumentów tj. sarangi, saz, suka, lira korbowa, drumla, darbuka, bendir, ney, mey i technik wokalnych ze śpiewem gardłowym z Azji, Bliskiego Wschodu i Europy Wschodniej.

Wszystko to Masala kreatywnie wplata w dynamiczne pętle bębnów, głęboki bas i społecznie świadomą, współczesną miejską poezję przeciw rasizmowi wychodząc z założenia, że trzeba uświadamiać ludzi, a muzyka jest doskonałym nośnikiem wiedzy.

Źródło: Ewa Misiak

Zdjęcia: Ewa Misiak – Kocham Wieluń