Fundacja Fundusz Współpracy oraz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego zaprosiły na uroczystość podpisania umowy grantowej w ramach projektu Dostępna Szkoła – szkoła dla każdego. Wydarzenie odbyło się 31 sierpnia w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 3 w Zespole Szkół Specjalnych w Wieluniu przy ulicy Traugutta 12.
Umowę w imieniu Starostwa Powiatowego w Wieluniu podpisali: starosta Marek Kieler oraz wicestarosta Krzysztof Dziuba, jako przedstawiciele organu prowadzącego dwie szkoły: Szkołę Podstawową Specjalną nr 3 w Zespole Szkół Specjalnych w Wieluniu, oraz Szkołę Podstawową Specjalną w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Gromadzicach. W imieniu operatorów programu, umowę podpisał: p. Tomasz Jegier – Prezes Zarządu Fundacji Fundusz Współpracy, lider projektu
Podpisanie umowy grantowej rozpoczyna proces dostosowania tych dwu szkół do standardów dostępności zawartych w Modelu Dostępnej Szkoły. O tym jak ma wyglądać dostępna szkoła pokazały dwa krótkie filmiki ze szkół podstawowych w Przedmościu i Wilkowie w Gminie Głogów (beneficjenci umowy grantowej) oraz słowa p. Joanny Piwowońskiej, dyrektora ds. strategicznych Fundacji Instytut rozwoju Regionalnego.
Projekt Dostępna Szkoła to ogólnopolskie przedsięwzięcie, którego celem jest likwidacja barier z obszaru dostępności w szkołach podstawowych każdego typu. Projekt realizowany jest przy wsparciu programu unijnego Wiedza Edukacja Rozwój. jako pilotaż działania „Szkoła bez barier – program. Dostępność Plus” przez Fundację Fundusz Współpracy i Fundację Instytut Rozwoju Regionalnego. Powstał z myślą o szkołach podstawowych wymagających poprawy szeroko rozumianej dostępności. Jego główną osią jest wypracowanie Modelu Dostępnej Szkoły, który będzie wyznaczał standardy dostępności w różnych obszarach i przetestowanie go w szkołach podstawowych. Na ten cel zostało przeznaczono 40 mln zł w formie grantów (…), Grantem objęte zostaną szkoły podstawowe publiczne i niepubliczne wszystkich typów, w tym, ogólnodostępne, integracyjne oraz specjalne, które złożyły specjalne wnioski i przeszły system rekrutacji. Wysokość grantu dla jednego organu prowadzącego będzie wynosić od 500 tys. do 1 350 000 zł. Poza wsparciem finansowym, beneficjenci- grantobiorcy mogą liczyć również na pomoc w zakresie:
doradztwo i szkolenie kadry zarządzającej organów prowadzących oraz szkół w zakresie dostępności i tworzenia Indywidualnych Planów Poprawy Dostępności,
przeprowadzenie profesjonalnych audytów dostępności szkół,
udostępnienie narzędzia do samodzielnej oceny poziomu dostępności szkół,
doradztwo w zakresie zasad wydatkowania i rozliczenia grantu
Model Dostępnej Szkoły opracowany przez ekspertów z zakresu dostępności z całej Polski w porozumieniu z MEN oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz promowania edukacji włączającej w Polsce uwzględnia cztery obszary działania: architektoniczny, techniczny, edukacyjny i społeczny, proceduralny i organizacyjny.
O potrzebach dwu szkół specjalnych z regionu wieluńskiego mówiła p. Katarzyna Wyrębak, dyrektor Szkoły Specjalnej nr 3 w Zespole Szkół Specjalnych w Wieluniu. Organ prowadzący szkołę w Wieluniu i Gromadzicach otrzymał grant wartości 1.350.000, o czym mówi przekazany symboliczny czek.
Wydarzenie uświetnił swoją obecnością p. minister Waldemar Buda, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, realizującego program Dostępność plus, w ramach którego zorganizowano konkurs grantowy Dostępna Szkoła oraz Poseł na Sejm RP Paweł Rychlik.
Uroczyste podpisanie umowy grantowej i rozpoczęcie realizacji projektu zakończyło się wspólną fotografią i zaproszeniem do obydwu placówek za dwa lata, kiedy zrealizowane zostaną wszystkie zaplanowane działania.
Jak podaje Starostwo Powiatowe w Wieluniu na swojej stronie główne działania na rzecz poprawy dostępności planowane do realizacji w ramach grantu to:
Szkoła Podstawowa Specjalna w Zespole Szkół Specjalnych w Wieluniu:
- zagospodarowanie terenu przyszkolnego podnoszące dostępność do obiektów szkolnych m.in. poprzez wyrównanie nawierzchni oraz doświetlenie,
- modernizacja szatni,
- umożliwienie uczniom z niepełnosprawnościami dostępu do wszystkich sal lekcyjnych i gabinetów terapii poprzez montaż windy i platformy,
- zamontowanie w oknach rolet, odpowiedni kontrast w pomieszczeniach, właściwe oznakowanie pomieszczeń czytelne dla osób niedowidzących,
- likwidacja barier w ciągach komunikacyjnych,
- remont pomieszczenia sanitarnego,
- doposażenie sal lekcyjnych w sprzęt niezbędny do realizacji procesu dydaktycznego,
- dostosowanie oświetlenia,
- doposażenie świetlicy, biblioteki, gabinetu profilaktyki zdrowotnej, gabinetów specjalistycznych (standaryzowane narzędzia diagnostyczne, narzędzia i programy pedagogiczne i logopedyczne, oraz sprzęt komputerowy z oprogramowaniem)
- zwiększenie dostępności do specjalistycznego sprzętu dostosowanego do potrzeb indywidualnych osób z niepełnosprawnością,
- szkolenia systemowe dla nauczycieli i pracowników szkoły oraz rodziców w celu ujednolicenia komunikacji metodami alternatywnymi,
- prowadzenie spotkań i szkoleń dla kadry szkoły w zakresie dostępności szkoły,
Szkoła Podstawowa Specjalna w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym w Gromadzicach:
- likwidacja barier architektonicznych w tym instalacja windy zewnętrznej oraz dwóch platform schodowych, które umożliwią dostęp do wszystkich kondygnacji,
- dostosowanie oświetlenia, zapewnienie kontrastów w pomieszczeniach ,
- doposażenie sali lekcyjnych,
- dostosowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z potrzebami osób niepełnosprawnych,
- doposażenie gabinetów specjalistycznych, gabinetu psychologiczno-pedagogicznego, sali integracji sensorycznej, kącików wyciszenia w salach lekcyjnych
- zakup specjalistycznych narzędzi diagnostycznych służących do oceny poziomu funkcjonowania ucznia,
- doposażenie uczniów w pomoce dydaktyczne dostosowane do indywidualnych potrzeb edukacyjnych,
- szkolenia kadry pedagogicznej (w tym studia podyplomowe) i niepedagogicznej w zakresie stosowania racjonalnych usprawnień, uniwersalnego projektowania, zwiększania dostępności w edukacji.
Wszystko o projekcie na stronie:
www.dostepnaszkola.info