„Poznajemy łódzkie dziedzictwo”- projekt edukacyjny turystyczno – krajobrazowy realizowany przez Wieluńskie Towarzystwo Naukowe

Wieluńskie Towarzystwo Naukowe organizuje kolejny projekt edukacyjny. „Poznajemy łódzkie dziedzictwo” – projekt turystyczno – krajobrazowy

Dzięki dofinansowaniu od Zarządu Województwa Łódzkiego, Wieluńskie Towarzystwo Naukowe podjęło realizację projektu edukacyjnego, którego głównym celem jest przybliżenie młodym pokoleniom najważniejszych i najcenniejszych zabytków regionu łódzkiego. Inicjatywa  ma nie tylko edukować, ale także inspirować do doceniania i dumy z lokalnego dziedzictwa kulturowego. W ramach uzyskanego wsparcia zaplanowano aż sześć wyjazdów edukacyjnych, z których już odbyły się trzy.

Pierwszy z nich skierowany był do uczniów Zespołu Szkół nr 3 w Wieluniu i miał na celu odkrycie uroków Uniejowa. Pomimo niewielkich rozmiarów, miasto to kryje w sobie wyjątkowe miejsca, pełne historycznych i kulturowych skarbów, które warto poznać. Podczas wizyty młodzież miała okazję zwiedzić Bazylikę Mniejszą Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, która jest jednym z najważniejszych obiektów sakralnych w regionie. Spacer po miejskim rynku pozwolił  odczuć atmosferę tego historycznego centrum, a niedawno wybudowane bulwary zachęcały do relaksu nad rzeką. Jednym z najbardziej cennych i rozpoznawalnych zabytków w Uniejowie jest zamek arcybiskupi, który stanowi istotny element dziedzictwa narodowego i należy do najważniejszych zamków w kraju. Na zakończenie wycieczki uczestnicy odwiedzili Termy Uniejowskie, które łączą funkcje rekreacyjne z możliwością poznania nowoczesnej infrastruktury uzdrowiskowej.

Drugi wyjazd , przeznaczony dla uczniów Szkoły Podstawowej w Skrzynnie , obejmował wizyty w Skierniewicach, Nieborowie i Arkadii. Zespół w Nieborowie i Arkadii wyróżnia się wysoką wartością artystyczną, przejawiającą się zarówno w architekturze rezydencjonalnej, jak i w projektach ogrodowych. Siedemnastowieczny barokowy pałac w Nieborowie, wraz z jego autentycznym układem i wyposażeniem, zachowanymi zbiorami sztuki, biblioteką i archiwum, uważany jest za jeden z najlepiej zachowanych przykładów rezydencji polskiej szlachty. Ogród w Arkadii, założony od 1778 roku na bazie inspiracji księżnej Heleny z Przeździeckich Radziwiłłowej, należy do pionierskich w Polsce ogrodów tego typu. Powstał pod wpływem stylu angielsko-chińskiego i początkowo charakteryzował się sentymentalnym układem, który z czasem zyskał romantyczny charakter. To miejsce szczególnie upodobali sobie filmowcy, lokując tu sceny do wielu popularnych produkcji, takich jak: serial „Akademia Pana Kleksa”, „Kariera Nikodema Dyzmy”, „Plebania”, „Popioły”, „Ojciec Mateusz”, „Borys Godunow”, „Chłopi” czy „Złoto dezerterów”. Drugi wyjazd zakończyła wizyta w Skierniewicach. W tym mieście jednym z najważniejszych i najbardziej atrakcyjnych miejsc jest dawny Pałac Prymasowski, będący pięknym przykładem architektury z XIX wieku, a jednocześnie symbolem historycznego dziedzictwa miasta. Kolejnym ważnym punktem był rynek miejski, który zachował swój historyczny charakter, otoczony kamienicami z różnych epok, tworząc malowniczą i przyjemną atmosferę.

Trzeci wyjazd skierowany był do uczniów Szkoły Podstawowej w Konopnicy i obejmował wizyty w Łęczycy, Tumski i ZOO Safari w Borysewie. W Łęczycy głównym celem było zwiedzenie zamku, odgrywającego ważną rolę w historii regionu. Według legendy, w zamku można spotkać diabła Borutę, co dodaje miejscu tajemniczego, nieco mrocznego klimatu. Równie interesująca była wizyta na rynku, otoczonym zabudową z różnych epok, co tworzyło niepowtarzalną atmosferę. W Tumski zwiedziliśmy słynną kolegiatę, jeden z najbardziej okazałych kościołów romańskich w Polsce, zbudowanego z kamienia i zachwycającego swoją architekturą oraz detalami. Wnętrze kościoła zdobią dzieła sztuki sakralnej, a sam obiekt jest świadectwem dawnej świetności romańskiej architektury i ważnym punktem historycznym. Na zakończenie wyprawy odwiedziliśmy ZOO Safari w Borysowie, które okazało się jedną z głównych atrakcji wyjazdu. W tym miejscu można było obserwować różnorodne gatunki zwierząt w ich naturalnych lub zbliżonych do nich warunkach, poznawać ich zwyczaje, a także dowiedzieć się ciekawych informacji na temat ich ochrony. Ta część wycieczki była nie tylko edukacyjna, lecz także pełna emocji i dobrej zabawy.

Tego typu formy edukacji nie tylko poszerzają wiedzę młodych ludzi na temat lokalnej historii i kultury, lecz także wzmacniają poczucie tożsamości i dumy z własnego regionu. Mam nadzieję, że kolejne wyjazdy będą równie interesujące i inspirujące dla uczniów. Podsumowując, wycieczki okazały się niezwykle interesujące i pełne atrakcji. Od zwiedzania historycznych zamków i kościołów, po kontakt z dziką przyrodą w zoo safari – każdy uczestnik mógł znaleźć coś dla siebie i lepiej poznać bogactwo historii oraz kultury tego regionu.

     

     

     

tekst i fot. Piotrek Pawlak/WTN